maandag 19 augustus 2019

Di-Eet

Met ruim 10 kilo extra op de teller en vooral buikvet
( taille 97!) wordt het voor mij eens tijd om eens korte metten ermee te gaan maken.
Alleen ben ik niet zo'n voorstander van diëten.
Tot voor twee en half jaar geleden maakte ik me ook nooit zo'n zorgen over mijn gewicht. Ik was veelal de hele dag in touw en at gemiddeld 1800-2000 kcal per etmaal.
Dus eigenlijk nooit te veel.  De 56 kilo, die ik woog voor ik trouwde en kinderen kreeg, was in de loop van 20 jaar zo'n 63 geworden. Maar dat nam ik voor lief. Maar nu tikt diezelfde weegschaal 76 kilo aan...

Echter is het beperkter bewegen in die afgelopen twee en half jaar, vooral in mijn bovenlijf, (door mijn handicap), te zamen met dat vrouwelijk "rondom de vijftig kwaaltje"(ook wel de overgang genoemd), er de oorzaak van dat gewicht en vooral het vet rondom mijn taille gestaag lijkt toe te nemen.

Zelfs als het bewegen nog altijd meer is standaard, dan het geadviseerde half uur per dag.
Met 6 honden wordt er namelijk aardig wat afgewandeld. En dan wordt er natuurlijk nog een aantal uur per week aan stijldans gedaan.

Alleen is die beweging dus te eenzijdig geworden..

Helaas zijn er vele sportoefeningen die ik door de beperking van mijn arm/hand niet meer ( geheel) kan doen ( ik ben nog zoekende).

Maar goed..ook dit persoon komt er dus niet aan om te gaan letten op haar voedingspatroon!

Dus doken we eens in de materie "dieet".
Koolhydraatarm ... het lijkt wel de rage van deze tijd.
Respect hoor, voor zij die zo'n dieet met 50 of met max 150 koolhydraten per dag kunnen volhouden.
Maar net als Kcal tellen, zoals vroeger mijn schoonmoeder deed, aan de hand van zo'n calorie-tabel.
Echt dus niks voor mij!

Als we gaan uit wokken, kies ik wel altijd voor vis met veel groenten en laat ik de bami en nasi staan. Maar in ons gezin van 4 volwassen deelnemers en wisselende buiten-de-deur tijden, is een eenpansgerecht favoriet.

Met dus pasta, rijst of aardappels. En zonder vis, want ik ben de enige die dat lust.

Sinds een paar weken gebruik ik nu de app Yazio om eens bij te houden wat en hoeveel ik dan eet.

Bij het Voedingscentrum wordt namelijks alles afgerekend  op de schijf van 5 ( wanneer je brinta als ontbijt eet bijvoorbeeld) en je vindt voedingsmiddelen alleen als ze een merknaam hebben..

Interessant wel om te ontdekken dat wanneer je niks snoept (" help het italiaanse ijs seizoen is bijna weer geopend") je op zo rond de 1600 kcal eet...alleen wel met tot 200 koolhydraten per dag, afhankelijk van wat je eet.

Begrijp je nu dat zo'n koolhydraatarm dieet niks is voor mij? 

Hoor ik je nu denken..dat gaat dan niks worden met een dieet?😬


Nou toch wel..

Maar ik besef  dat ik gewoon mijn eetpatroon moet aanpassen.  
Niet voor eventjes dus, maar voor altijd!
En dan zullen we het over een paar maanden wel gaan zien..hoop ik😉

Eenpansgerechten zei ik daarstraks..nu dit eten we vanavond;


* home-made Courgette soep vooraf en Stoemp ( Vlaamse preischotel)*


*Courgette soep vers gemaakt van een bouillonblokje, wat peper en kerriepoeder, een liter water en twee gepureerde courgettes. 54 kcal, 3g KH,1,5 g eiwit en 3g vet


*Stoemp; 

 3 ons spekreepjes licht uitbakken (zonder extra vet),1 gesnipperde ui en de prei (kg) erbij smoren...uit de pan nemen en warm houden. 800ml hete bouillon van een groente of vleesblokje toevoegen met 1 theelepel gedroogde thijm en 2 grote laurierbladen en 800-1000 gram aardappelen in kleine blokjes. Gaar koken. Dan afgieten (wat bouillon apart houden), stampen tot puree, bewaarde bouillon en eventueel een klontje boter toevoegen. Dan het spekjes/groentenmengsel er door spatelen. Als je wilt serveren met wat extra mosterd. Kids favoriet hier.
400 kcal, 40g KH, 18g eiwit en 21g vet

Jouw tips, feedback én Di-Eet recepten zijn natuurlijk altijd welkom!



blog Di-Eet ©Elizabeth van Mulken-Keur 2019  www.BALANSISALLES.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten