zaterdag 23 maart 2019

Balans is Alles; Ruimte in je kast

Langzaam beginnen de donkere wolkjes na de uitslag van de neurochirurg dat "ik er mee moet leren leven" wat te verdwijnen.

En kan ik wat meer accepteren dat ik voor langere tijd fulltime gezinsmanager ben en het huishouden onder mijn hoede heb op de manier waarop dat nu mogelijk is.


De meeste moeite heb ik nog met het feit dat ik meer tijd kwijt ben voor veel huishoudelijke acties en eigenlijk ook met het idee dat je als huisvrouw de vrijheid hebt om zelf te bepalen wanneer je wat doet..of niet!


Als je in een reguliere baan aan de slag bent, heb je werkuren en pauzemomenten..maar thuis is die structuur vaak ver te zoeken. tel daarbij dan ook nog op dat de activiteit bij mij afhankelijk is van wat mijn gehandicapte hand/arm op dat moment aankan.


Het zijn juist die momenten, dat je gaat nadenken over de efficiëntie van alles binnen je thuis.

Eerder schreef ik al dat ik door het niet kunnen tillen met twee handen dingen soms onbereikbaar zijn geworden.En de kastinrichting niet meer passend is bij mijn huidige situatie.

Kijk bijvoorbeeld hierboven eens naar het blog-plaatje met de twee stapeltjes broeken.

Bij de rechtse stapel is overzicht nihil en moet je dus, om niet alles te kreuken om die ene broek er tussen uit te pakken met twee handen op hopelijke de goede plaats de stapel splitsen.
En dan nog vallen vaak de kledingitems uiteen en kun je weer opnieuw gaan vouwen.
Dus niet echt handig.
Bij het linkse stapeltje zie je meteen waar je favoriete item van dat moment zich bevindt.
Ook bespaar je de helft van de oppervlakte in je kast. Maar voor mij  het belangrijkste; als je er een broek tussen uit haalt, valt niet je gevouwen item helemaal uiteen ( met weer vouwen of strijken ten gevolg)

Natuurlijk vind je online tientallen , zo niet honderden, methodes om op een efficiënte manier je kasten in te ruimen. Ook mijn methode vond ik online, in een japans filmpje.

Als je een handicap hebt is het echter de truc om juist die methodes te vinden die in jouw situatie te gebruiken zijn. (Mijn dilemma dus; de kracht om iets stevig vast te houden  en om op te tillen is links vrijwel nihil).
Maar geloof me, er zijn zoveel verschillende methodes om iets te doen dat het zelfs voor jou mogelijk zal zijn iets te vinden ( en anders vind je zelf wel een methode uit).

Op het plaatje hieronder zie je mijn stappenplan om mijn broeken op een ruimtebesparende manier op te vouwen.



Het vouwen even snel uitgelegd; 1 Begin met het omklappen van de taillebandzijde tot zeg het kruis van de broek. 2/3.vouw dan een broekspijp half dubbel en nogmaals. 4/5. klap nu de broekspijp nogmaals om zodat hij in de omgeslagen bovenzijde verdwijnt. strijk vlak met je hand en herhaal met de tweede broekspijp. 6/7. draai het "stapeltje"om, vouw het kruis stukje plat en klap het geheel dubbel...8. tadaa..je bent al klaar!😊

Voordeel van de zo gevouwen kledingstukken is, dat, je ze ook eventueel  verticaal kunt opbergen in een lade die hoog genoeg is. En alles daardoor toch overzichtelijk blijft. Een manier die Marie Kondo, jullie misschien wel bekend van haar organizing boeken, erg op prijs stelt.

Trouwens in mijn ondergoed lade bleek dat al een super idee, want zo kun je in éen oogopslag zien, waar beide helften van je lingeriesetje zich bevinden.

Nu heb je natuurlijk niet alleen broeken in je kast...
Dus ik ben nog op ontdekkingstocht naar de juiste manier voor mij om ook die shirts, truien, jassen, en meer, handig en compact op te bergen. 
Mijn sokkenlade is trouwens daardoor ook al weer een stuk overzichtelijker. En in het kader van de lenteschoonmaak meteen weer uitgesorteerd ook. Tja..beetje doorgeslagen😏


Wel fijn dat je spullen op kunt ruimen op een manier dat ze nog maar de helft van de originele ruimte innemen. 
Kan er lekker veel meer in mijn kledingkast !😉











Geen opmerkingen:

Een reactie posten