woensdag 16 december 2020

December-mijmeringen



Met de Schotse Songs for Christmas van Emily Smith als begeleiding, lekker in de keuken aan de slag.
Een winters soepje, linzensoep met chorizo en paprika bereiden. Echt zo'n soepje voor deze tijd van het jaar. Met een vers gebakken bruin stokbroodje ernaast..
Gemakkelijk en voedzaam!
De tweede adventweek net begonnen, de Bearded Collies, samen met hun Calico kattinnetje, neer gestreken voor hun middagslaapje.


Je zou bijna, met een lekker dekentje over je heen, op de bank bij de kerstboom, hun voorbeeld nadoen.
Tja, die kerstboom...Sinterklaas heeft nog maar net, met zijn roetveegpieten, ons lage landje verlaten.
In vorige jaren hield ik me er aan, ondanks volwassen kids, om pas in het weekend na 5 december te beginnen met de kerstversieringen.
Al belandde er dan wel meestal al in Oktober een of ander kerstdingetje in mijn winkelmandje om wederom wat toe te voegen aan de alsmaar groeiende kerstverzameling.
Maar ook in het jaar 2020,
waarin door corona
alles anders is dan anders,
blijft December " mijn" maand.
En de kerstversiering is nu eenmaal mijn substituut van verjaardagsslingers.😉
En nu grootse kerstdiners, kadootjes scoren, een drankje nemen op een winters terras, een kerstconcert en spontaan kerstmarkten afstruinen even tot vroegere tijden lijken te horen...is de kerstversiering bijna synoniem voor al die intense December gezelligheid.
En die kan wat mij betreft niet vroeg genoeg beginnen...
Terwijl ik nog eens in de zachtjes sudderende linzensoep roer, kijk ik tevreden om me heen naar de gemaakte sfeercreaties van dit jaar.
Naar ons half jaar oude calico kitten dat moet leren dat de kerstboom niet bedoeld is als klimtoren en haar eerste kerst beleeft.
En met een tikje weemoed, als ik denk aan mijn lichtbruine Beardieman, die in maart over de regenboogbrug ging en daardoor voor het eerst in 15 jaar er niet bij zal zijn.
Even vraag ik me af of het met kerstmis zal sneeuwen. "Snowflakes are kisses from heaven".
In mijn gedachten borrelen ideeën voor onze kerstkaart. Ik bedenk me dat de traditionele kerstmuts foto's nog gemaakt moeten worden...
De cd is afgelopen. Ik zet de radio weer aan.
Ik hoor zeggen dat Danny Vera de nummer 1 van de top 2000 gaat zijn, editie 2020.
Rollercoaster. Dat kun je wel zeggen!
Ik draai het vuur uit, roer nog eens in de soep en proef stiekem een lepel vol.
mmm pittig!
Dat belooft nog wat voor de laatste maand van het jaar...

December-mijmeringen
©Elizabeth van Mulken-Keur 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten